Nogmaals: ChristenUnie en cultuurhuis

cultuur oldambtdonderdag 30 juni 2011 17:57

woensdag 13 juli is er weer een raadsvergadering. Een agendapunt dat wordt besproken trekt veel aandacht. Het college vraagt de raad in te stemmen met continuering van de realisatie van het cultuurhuis. Het standpunt van de ChristenUnie Oldambt hierin is duidelijk. Zolang er geen vastgestelde visie is op cultuur in onze gemeente, vinden we het niet verantwoord om 21 miljoen euro uit geven aan een groot gebouw.Een gebouw alleen is geen cultuur.

Klik hier om een meer uitgebreide versie van onze mening te lezen.

We voelen ons gesterkt in deze mening door de verantwoordelijk wethouder. Klik hier om te lezen wat de wethouder schrijft.

In het coalitieakkoord is opgenomen dat het cultuurhuis gebouwd zal worden.  De waarde van zo’n akkoord is betrekkelijk, omdat omstandigheden snel veranderen nadat het akkoord is gesloten. Het akkoord is als zodanig staatsrechtelijk zonder betekenis.Sommigen vinden dat het coalitieakkoord op gespannen voet staat met het dualisme, omdat het de fractieleden van de coalitiepartijen bindt aan politieke keuzes waarover zij niet meer vrij en onafhankelijk kunnen oordelen.

De ChristenUnie wil raadsleden van Oldambt oproepen juist wél vrij en onafhankelijk te kiezen. En om de raadsleden daarin te steunen, zal de ChristenUnie inwoners van Oldambt stimuleren om ‘hun’ raadsleden argumenten te geven. Hiervoor heeft de fractie samenwerking gezocht met twee andere politieke partijen in Oldambt. En dat heeft geresulteerd in het volgende stukje tekst:

Oproep aan alle inwoners van Oldambt,

Het college heeft besloten 21 miljoen euro uit te geven aan de bouw van een cultuurhuis. Het college heeft besloten de komende jaren een tekort op de exploitatie van dat cultuurhuis voor lief te nemen. De raadsleden zijn nu aan zet. Zij kunnen dit besluit goed- of afkeuren. De raadsleden zijn door u gekozen. Zij zouden namens u moeten spreken. Raadsleden weten doorgaans niet meer dan datgene wat inwoners van Oldambt ze vertellen. Weten zij uw mening over de bouw van een cultuurhuis?

In de volgende raadsvergadering zal de raad beslissen. Wel of niet bouwen. De meeste raadsleden willen de mening van de inwoners van Oldambt zeker meenemen in hun besluit. Maar dan moeten ze die mening wel te horen of te lezen krijgen.Inwoners van Oldambt Laat uw mening horen!

Schrijf, mail of bel met de fractievoorzitter van de partij waar u november 2009 op stemde. De adressen van de fractievoorzitters vind u op de website van de gemeente of klik hier.

Fracties
VCP, Partij voor het Noorden en ChristenUnie.

We verwachten dat er veel reacties zullen komen en we hopen dat tijdens de raadsvergadering van 13 juli met gezond verstand gestemd zal worden.

Reacties op 'Nogmaals: ChristenUnie en cultuurhuis'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.